Diabetes en mondgezondheid

images (2)Dit doet diabetes met de mond

Heeft u suikerziekte? Let dan extra op uw gebit en tandvlees. Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Dat kan komen door te veel suiker in uw bloed. De hoeveelheid bloedsuiker blijft juist minder stabiel bij problemen in de mond. Zo kunt u in een kringetje ronddraaien. Hier leest u wat diabetes met uw mond en tanden doet en wat u zelf kunt doen om problemen te voorkomen.

Wie diabetes heeft, loopt meer risico op:

• tandvleesontstekingen (gingivitis)
  • tandvleesontstekingen met verlies van kaakbot (parodontitis)
  • schimmelinfecties
  • droge mond
  • gaatjes

Bij diabetes zijn problemen in de mond extra vervelend want daardoor kan de bloedsuikerspiegel moeilijker goed blijven.

• Gezond tandvlees is roze, ligt strak om de tanden en kiezen en bloedt niet als u uw tanden poetst.
  • Rood, gezwollen of bloedend tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees. Tandplak op de overgang van uw tandvlees naar uw tand of kies en de plak die tussen uw tanden en kiezen zit, veroorzaken ontstoken tandvlees. Dit stadium wordt gingivitis genoemd.
  • Tussen de tand en het tandvlees zit een kleine ruimte (pocket). Ontstoken tandvlees komt los te staan van de tanden en kiezen. Daardoor wordt die ruimte dieper. De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken. Dit wordt parodontitis genoemd.

20121022145734403_gingivitis parodontitisIemand met diabetes is gevoeliger voor ontstekingen en infecties. Dus ook het tandvlees en kaakbot ontsteken sneller. Dat gebeurt vooral wanneer de bloedsuikerspiegel vaak te hoog is. Dus bij slecht ‘ingestelde’ diabetes, waarbij het niet lukt om de bloedsuikerspiegel goed te houden.

Hebt u vaak te veel bloedsuiker? Dan wil uw lichaam die suiker kwijtraken door veel te plassen. U hebt dan ook vaak een drogere mond. Speeksel beschermt op een natuurlijke manier uw gebit. Hebt u minder speeksel, dan krijgen gaatjes en tandvleesontstekingen meer kans.
Ook hebben veel mensen met diabetes een slechtere doorbloeding van het lichaam. Dat gebeurt vooral als iemand jarenlang vaak een hoge bloedsuikerspiegel heeft. De bloedvaatjes raken dan beschadigd. Dat is een van de redenen dat bijvoorbeeld wondjes maar ook ontstekingen slechter genezen. En ontstekingen in het lichaam zorgen weer voor een hogere bloedsuiker. Het tandvlees zit vol met kleine bloedvaatjes. Als deze beschadigd zijn, heeft u  eerder kans op gingivitis en parodontitis.

Tip: Heeft u diabetes? Zorg voor een gezonde bloedsuikerspiegel, dat voorkomt veel problemen. Vraag aan uw huisarts of diabetesverpleegkundige wat u kunt doen om uw bloedsuikerspiegel te verbeteren.

Hoe voorkomt u mondproblemen?

Wie diabetes heeft, kan gebits- en tandvleesproblemen in veel gevallen voorkomen. Dit helpt:

• Een goede bloedsuikerspiegel.
  • Een goede mondhygiëne is ontzettend belangrijk. Vraag uw tandarts of mondhygiënist om advies.
  • Poets tweemaal per dag uw tanden twee minuten met fluoride tandpasta.
  • Gebruik een zachte tandenborstel.
  • Reinig daarnaast de ruimten tussen uw tanden en kiezen met ragers, flosdraad of tandenstokers.
  • Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot zeven per dag.
  • Stop met roken.
  • Bezoek uw tandarts of mondhygiënist tweemaal per jaar en vertel dat u diabetes hebt.

Draagt u een kunstgebit? Dan gelden dezelfde adviezen. Houd uw gebit en mond goed schoon. Bij diabetespatiënten met een kunstgebit komen infecties onder de prothese vaak voor. Ga daarom twee keer per jaar naar de tandarts of mondhygiënist.

Wat is diabetes?

Diabetes is een stofwisselingsziekte waarbij de bloedsuikerspiegel (glucosespiegel) niet op peil blijft. Er zijn verschillende soorten diabetes waarvan diabetes type 1 en diabetes type 2 de meest voorkomende zijn.

Bij diabetes type 1 maakt de alvleesklier geen insuline aan. Mensen met diabetes type 1 moeten daarom insuline inspuiten. Vroeger werd het ook wel jeugddiabetes genoemd omdat veel mensen deze ziekte krijgen als ze nog jong zijn.

Ongeveer 90% van alle diabetespatiënten heeft diabetes type 2. Dit wordt in de volksmond ook wel ouderdomsdiabetes genoemd, alhoewel deze vorm niet alleen bij ouderen voorkomt. Bij dit type diabetes maakt de alvleesklier relatief te weinig insuline aan en de insuline werkt niet meer goed (ook wel insulineresistentie genoemd). Dit veroorzaakt een te hoog bloedsuikergehalte wat toxisch is en pathologie veroorzaakt.

Naast diabetes type 1 en type 2 is er zwangerschapsdiabetes. Dit is een tijdelijke soort diabetes, die meteen over gaat na de bevalling. Vrouwen met zwangerschapsdiabetes hebben een hoge kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 op latere leeftijd.

Bron: www.ivorenkruis.nl

TELEFONISCH NIET/SLECHT BEREIKBAAR

Vanaf 14 juli t/m 27 augustus 2021 zijn wij sommige dagen telefonisch lastig/ niet bereikbaar. Dit i.v.m de verbouwing van de praktijk en de vakantieperiode.

Voor niet dringende zaken kunt u een bericht achterlaten of een email sturen naar info@tandartspraktijkjagtkade.nl

Excuses voor het ongemak en hopende op uw begrip.